BLOG – Hoe geef je een goed compliment?

,,Wauw, wat vind ik het knap van je dat je zoveel geduld had bij het helpen van Rick.” Positieve aandacht vergroot het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van kinderen. Hoe je je (gast)kinderen complimenten geeft, heeft hier invloed op. In deze blog vertellen we je over de verschillen in complimenten. En wat de manier van complimenten geven voor een invloed heeft op de ontwikkeling van je (gast)kinderen.

Waar zijn complimenten goed voor?

Veel kinderen hebben bevestiging nodig dat ze iets goed doen. Door je (gast)kinderen regelmatig een compliment te geven, help je ze bij het groeien in hun zelfvertrouwen. Ze geloven hierdoor meer in hun eigen kunnen, waardoor ze zichzelf sneller uitdagen om nieuwe dingen te proberen. Daarnaast stimuleer je bij het geven van een compliment ook positief gedrag. Doordat je je (gast)kinderen een compliment geeft, weten ze dat ze het gedrag laten zien waar je blij mee bent. En zijn ze eerder gemotiveerd om dat gedrag vaker te laten zien.

Hoe geef je een goed compliment?

Bij het geven van een compliment zijn we snel geneigd om een compliment te geven op het resultaat. Terwijl een compliment op het proces of gedrag van je (gast)kinderen, zeker voor de lange termijn, een positiever effect heeft op de ontwikkeling. Wat is het verschil?

Bij het geven van complimenten op het resultaat geef je complimenten op basis van bijvoorbeeld de intelligentie van je (gast)kinderen of de prestatie die ze hebben behaald. Bij een compliment op het gedrag of proces van je (gast)kinderen geef je complimenten op bijvoorbeeld het doorzettingsvermogen of het harde werken je (gast)kinderen. Een aantal voorbeelden:

Compliment op het resultaat Compliment op het gedrag
,,Wat goed dat je je bord helemaal leeg hebt gegeten. Je bent echt al groot!” ,,Je vond de worteltjes niet zo lekker, maar je hebt er toch vijf geproefd. Goed gedaan!”
,,Wat heb je die kleurplaat mooi ingekleurd.” ,,Wat kan jij je goed concentreren als je aan het kleuren bent. Daar mag je trots op zijn!”
,,Wat hebben jullie een mooie toren gebouwd.” ,,Wat hebben jullie goed samengespeeld.”
,,Je hebt zelf je jas aan gedaan. Wat knap dat je dat al alleen kan.” ,,Je rits ging niet in één keer dicht. Maar doordat je het steeds opnieuw hebt geprobeerd is het toch gelukt. Knap van jou!”
,,Een +++ op je rapport. Jij bent echt slim.” ,,Wat heb je weer goed geoefend met de letters. Zo kom je steeds een stapje verder.”

Het nadeel van complimenten geven op het resultaat

Horen dat je wel een kunstenaar lijkt omdat je die kleurplaat zo mooi hebt gemaakt. Of heel slim bent omdat je al veel dingen weet is voor kinderen op dat moment natuurlijk heel fijn om te horen. Maar voor de lange termijn kan het er ook voor zorgen dat kinderen onzeker worden en minder snel nieuwe dingen gaan uitproberen. Waarom?

Wanneer je je (gast)kinderen een compliment geeft over het resultaat dat ze hebben behaald:

  • kunnen je (gast)kinderen het spannender vinden om iets nieuws te proberen. Want wat als dat niet lukt? Dan vinden ze me misschien helemaal niet meer zo knap of slim.
  • kunnen je (gast)kinderen het idee krijgen dat hun waarde afhankelijk is van hun prestaties/resultaten. Dit kan ervoor zorgen dat ze angstiger worden om te falen en minder snel gemotiveerd zijn om iets nieuws te proberen.
  • kunnen je (gast)kinderen ook zelf meer de focus gaan leggen op het resultaat en de beloning die ze daarmee behalen. In plaats van de focus op het proces van leren en groeien. En dat fouten daarbij maken mag en hoort.

De voordelen van complimenten geven op het gedrag

,,Kom op, houd vol, nog even doorzetten, blijf proberen.” Het zijn allemaal woorden waarmee je je (gast)kinderen stimuleert om te blijven proberen en doorzetten. En daar groeien ze van!

Voordelen van het geven van complimenten op het gedrag:

  • door je (gast)kinderen complimenten te geven op het gedrag en proces stimuleer je de intrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is het enthousiasme van je (gast)kinderen om iets vanuit zichzelf te gaan doen. In plaats van dat iemand anders zegt dat hij of zij het moet doen, of omdat ze er een beloning voor krijgen. Kinderen die intrinsiek gemotiveerd zijn leren, doordat ze zelf gemotiveerd zijn (nieuwe) dingen te doen, dat het proces van leren en groeien waardevol is.
  • door specifiek gedrag te belonen leren je (gast)kinderen wat gewenst gedrag is en worden ze gestimuleerd om dit gedrag vaker te laten zien. Dit kan ervoor zorgen dat je (gast)kinderen meer discipline ontwikkelen.
  • het vergroot het zelfvertrouwen. Door complimenten te geven op het proces (het proces waarin ze leren, beter worden, fouten maken), leren ze dat ze fouten mogen maken en dat ze kunnen groeien en ontwikkelen als ze doorzetten.
  • het stimuleert de groeimindset van je (gast)kinderen. Een groeimindset zorgt voor motivatie, doorzettingsvermogen en de zin om te leren. Het helpt je (gast)kinderen het beste uit zichzelf te halen en van fouten te leren!

Tips wanneer je het compliment geeft

  • Een compliment hoef je niet alleen te geven als het ‘gewenste resultaat’ is behaald. Als je (gast)kinderen wel heel erg hun best hebben gedaan kun je ook een compliment geven: ,,Je hebt echt je best gedaan.” Of ,,Wat een goeie fout om van te leren.”
  • Zorg dat je specifiek bent bij het geven van een compliment. En geef het compliment op dat moment. Zo is het voor je (gast)kinderen duidelijker waarom ze een compliment ontvangen. Bijvoorbeeld: ,,Wat fijn dat je zo geduldig hebt gewacht, totdat iedereen klaar was om naar buiten te gaan.”

Ik kan het niet vs ik kan het NOG niet

Ik kan het niet. Of: ik het kan het NOG niet. Het verschilt maar één woord van elkaar, maar de impact op de ontwikkeling (gast)kinderen is groot. Het verschil zit hem in de manier van denken. Hoe je denkt over je eigen intelligentie, kwaliteiten en talenten. En of je die kunt laten groeien of niet. We noemen dit je mindset. Er zijn twee soorten mindsets (onderzocht door psychologe Carol Dweck):

  1. Groeimindset
  2. Vaste mindset

We hebben het al eerder in deze blog benoemd: een groeimindset zorgt voor motivatie en doorzettingsvermogen. De overtuiging dat je jezelf kunt ontwikkelen door te leren en ervaring op te doen. (Gast)kinderen met een groeimindset blijven langer geïnteresseerd. Ook als de uitdaging groter wordt.

(Gast)kinderen met een vaste mindset gaan grote uitdagingen of moeilijke opdrachten liever uit de weg. Ze zeggen dan vaak: ,,dit kan ik niet.” En remmen zichzelf daardoor in hun ontwikkeling. Zonde! Want juist door het opdoen van nieuwe ervaringen groeien kinderen in hun ontwikkeling.

Het resultaat van het geven van complimenten aan kinderen op hun gedrag en proces tegenover het geven van complimenten aan kinderen op hun intelligentie wordt heel duidelijk in dit filmpje: https://youtu.be/NWv1VdDeoRY?si=q8R2kPUPmkilKNA6.

Hoe zit het met jouw manier van denken?

Om je (gast)kinderen een groeimindset aan te leren is het ook belangrijk om te kijken naar hoe je eigen mindset is. Heb je een groeimindset of een vaste mindset? Oftewel: zeg je liever ,,Ik kan het niet” of ,,ik kan het NOG niet.” Zeg je liever het tweede? Ook dan kun je jezelf een groeimindset aanleren. Dit kun je doen door vol te houden als het even niet lukt, (kleine) uitdagingen toch aan te gaan en te leren van fouten en kritiek. Je helpt daarmee niet alleen jezelf, maar ook je (gast)kinderen.

Complimenten in de gastouderopvang

Gastouderopvang via gastouderbureau 4Kids is kleinschalige opvang. Bij gastouderopvang worden er maximaal zes kinderen tegelijk opgevangen. Hierdoor hebben onze gastouders veel tijd en aandacht voor de ontwikkeling van hun gastkinderen. Gastouderbureau 4Kids stimuleert positief opvoeden door gastouders. Belonen en aandacht geven als een kind iets goed doet is hierbij heel belangrijk. Meer over gastouderopvang lees je hier.

 

Gastouder worden bij 4Kids

Wil je gastouder worden via gastouderbureau 4Kids? Wij zijn altijd op zoek naar enthousiaste gastouders. Via deze pagina kun je je gratis en vrijblijvend aanmelden.

Vrijblijvend aanmelden